תוכנית נכספים!

 

משחק אינטראקטיבי
חינוכי

חוויה מעוררת חשיבה
תוכנית חד יומית ייחודית ועשירה לגילאי תיכון העוסקת בנושא
'הכסף' בחיינו

 

מדרשת רמות שפירא יוצאת בתוכנית ייחודית ועשירה לגילאי תיכון העוסקת בנושא 'הכסף' בחיינו. התוכנית חד יומית, מיועדת לכיתות י'- י"ב ומהווה חוויה אינטראקטיבית ומעוררת חשיבה.

מטרת הפעילות:

להפוך את סוגיית הממון לעניין בו לנער יש הבנה, התייחסות ואפילו אמירה ערכית, שמשלבת בין עולם הערכים היהודי והכללי אותו אנו מנחילים לבין המציאות החברתית- ישראלית הסובבת אותו.

איך זה עובד?

חלק 1: הצגה

הצגה ייחודית המציבה קונפליקטים בעלי משמעויות שונות. על הקהל להכריע על המשך העלילה תוך שילובו בסיטואציות השונות.

אורך ההצגה: כשעה

חלק 2: משחק אינטראקטיבי

מטרת המשחק היא להציב את בני הנוער אל מול הסוגיות ומגוון הדעות והכוחות המנוגדים הפועלים עלינו, בבואנו לקבל כמעט כל החלטה הקשורה לתחום הכסף.

המשחק נועד לתת למשתתפים יכולת לנהל כסף באופן שוטף, תוך עמידה על ההשלכות שיש בכל בחירה

המשחק משלב אלמנטים רבים ואביזרים איכותיים וחדשניים באווירה חווייתית ומאתגרת.
אורך המשחק כשעה ורבע

חלק 3: עיבוד

יחידת מדריך בה התלמידים ייעבדו יחד את חוויות היום ויצאו עם תובנות והכרעות.

אורך יחידת העיבוד כשעה

  • ניתן לקיים את הפעילות הן במתחם המדרשה והן מחוצה לה.
  • יש אפשרות להזמין את ההצגה והמשחק בנפרד.
  • התוכנית מתאימה גם במסגרת ערבי הורים ונערים/ נערות וכן לקהילות מבוגרים ולקבוצות נוער מחוץ לתחומי ביה"ס.

מה עומד מאחורי זה...

כולנו יודעים היטב מה 'צריך להיות' היחס הנכון שלנו לכסף: "איזהו עשיר השמח בחלקו", "טוב שם משמן טוב" וכו', אך בניתוח מעמיק יותר אנו מגלים שהיחס הוא אמביוולנטי, בעל סתירות פנימיות מובנות, ובעיקר קיים פער רעיוני בין השדרים האידיאולוגים (הנאווים לעיתים) שמשודרים, לבין המציאות בשטח המשדרת שדר הפוך.

הפערים הללו יוצרים חוסר אמון וציניות ביחס לנושא.

העולם מתנהל סביב כסף וממון. לכל דבר, גם לערכים הנעלים ביותר והאידיאלים הגדולים ביותר יש משמעות והשלכה כספית. אולם האם הנוער מודע למציאות הזו וחי בה? ואם הוא חי אותה, האם הוא לא חי אותה בצורתה המעוותת, כפי שמוצג בלא מעט מתוכניות הנוער?

בנוסף, אצל חלק מהתלמידים הנושא כלל לא רלוונטי, כי לא מדברים איתם על זה בבית, כי "זה לא נושא לילדים" "הרי בכל מקרה אין להם כסף","למה להלחיץ אותם סתם?" וכו'. אבל-

  • האם באמת הנושא הזה לא רלוונטי לחבר'ה בתיכון?
  • האם הם לא נדרשים להכריע בסוגיות האלו ולו בסכומים קטנים כבר היום? (מי שעובד ודאי שכן).
  • האם הם לא אמורים להבין ולהיות חלק מהשיח הכלכלי בבית ולו על מנת להבין מה אפשר מבחינת היכולות בבית ומה לא?

בואו לא נפחד לדבר על זה.